Inleiding
Laatst kreeg ik een vraag van een klant over haar handelsnaam. Ze was benaderd door een ander bedrijf, omdat ze dezelfde naam hanteerde als dat bedrijf. Dat bedrijf vroeg (overigens heel beleefd) om de naam niet meer te gebruiken.
Het bedrijf vroeg vanwege de grote gelijkenis van zowel naam, website-adres als soort dienstverlening haar naam en alle uitingen daarvan te veranderen. Reden: (indirecte) schade aan hun zakelijke belangen van de verzoeker. Dat zou een forse kostenpost opleveren bij mijn klant.
Ja, wat doe je dan?
Handelsnaam
Er is een heuse wet die zich bezig houdt met de handelsnaam en gebruik daarvan: De Handelsnaamwet (HNW; echt waar). Het recht op een handelsnaam hoef je niet aan te vragen. Door als bedrijf een handelsnaam te gebruiken, heb je ‘vanzelf’ bescherming van die naam. Het inschrijven van de naam van jouw bedrijf bij de Kamer van Koophandel is niet per se nodig. Wel handig, want dan is in elk geval duidelijk onder welke naam je je in het economisch verkeer gaat begeven. Helaas is het zo, dat je aan inschrijving geen rechten kunt ontlenen. Het belangrijkste onderdeel van het kenbaar zijn van je handelsnaam is, dat je die handelsnaam ook daadwerkelijk gebruikt voor jouw bedrijf. Bewijs van gebruik kan door de naam te vermelden op facturen, visitekaartjes, briefpapier, website en/of door reclame te maken voor je bedrijf mét gebruik van de handelsnaam.
Handelsnaam inbreuk
Er is sprake van een inbreuk op een handelsnaam, als bij het publiek verwarring tussen de verschillende bedrijven is te duchten (art. 5 HNW). Dat kan als de namen een erg grote gelijkenis hebben. De mate van gelijkenis wordt gezien als één van de factoren die het verwarringsgevaar bepalen. Andere factoren zijn: plaats van vestiging, karakter van de vestigingsplaats en de status van de onderneming. Met andere woorden: het komt aan op de relevante markt en de omgeving, waarin je de naam hanteert. De opsomming van verwarringsfactoren in artikel 5 HNW is niet limitatief: de rechter moet rekening houden met alle omstandigheden die van invloed zijn op het verwarringsgevaar.
Voorwaarde voor een inbreuk op de handelsnaam is, dat de handelsnamen door beide bedrijven rechtmatig gevoerd worden. Als dat zo is, dan is de basis dat de oudere handelsnaam gaat vóór de jongere en dan pas komen aan de orde de factoren zoals hiervoor genoemd.
Terug naar de casus
In het geval van mijn klant, was de naam identiek. De naam van de website ook. De aard van de werkzaamheden, leken op elkaar, maar waren niet geheel hetzelfde. De regio waarin de werkzaamheden werden verricht lag een stuk uit elkaar. Hierbij kwam, dat beide bedrijven al langer bestonden en (blijkbaar) al die jaren naast elkaar hebben kunnen bestaan, zonder een probleem. Daarom heb ik geadviseerd om in overleg te treden, wat nu precies de (indirecte) schade zou kunnen zijn en of er niet op een andere manier tot een vergelijk gekomen zou kunnen worden, zonder onevenredige kosten aan één kant. Op voorhand lijkt er geen noodzaak voor mijn klant om spoorslag haar naam te gaan wijzigen.
Hoe voorkom je problemen? Registreren merknaam.
Wil je meer bescherming genieten, dan via de registratie via de Kamer van Koophandel, dan kan dat. Een aanrader is om dan een merknaam te registreren! Een merknaam geniet dan namelijk bescherming in de Benelux en je kan bescherming direct inroepen zonder eerst bewijs van gebruik te moeten aantonen, zoals bij een handelsnaam. Daarnaast mag je bij jouw merknaam een R-teken voeren wat vertrouwen wekt bij jouw klanten en het makkelijker maakt om concurrenten op afstand te houden.
Registratie van een merknaam is aan diverse eisen verbonden. Meer informatie hierover en over de wijze van registratie is terug te vinden online op de site van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (www.boip.int).
Vragen
Heb jij ervaringen met inbreuk op je handelsnaam?
Heb je vragen over de Handelsnaamwet of over merknaam registreren?
Laat het me weten en we lossen de vragen op.
Dit is op JuridischEHBO herblogd.
LikeLike