Vijf juridische tips voor je website en je web shop

Vijf juridische tips voor je website en je web shop

Stel je hebt een website waar je jezelf en je diensten aanbiedt. Of je bent van plan een web shop op te zetten, gericht op met name particulieren. Of je hebt al een web shop en vraagt je af of je het juridisch wel goed hebt geregeld. Wat zijn de belangrijkste juridische vragen en valkuilen waarmee je rekening moet houden?

ECommerce

Hieronder worden de vijf belangrijkste onderdelen genoemd en tevens vind je tips hoe je hieraan iets kunt doen.

1. Het moet duidelijk zijn met wie zaken wordt gedaan

Klanten hebben het recht om te weten met wie ze zaken doen.
Dat betekent dat duidelijk is wie of welke organisatie of bedrijf er achter de website en de web shop zit. Bedenk daarbij hoe meer helderheid hoe prettiger het is voor de klant en ook hoe eerder hij/zij vertrouwen zal hebben in de op de website of in de web shop aangeboden diensten of producten.

Een ander onderdeel van deze duidelijkheid is, dat helder is waar de onderneming is gevestigd. Als dat toevallig ook je privéadres is, dan dient deze ook bekend gemaakt te worden. Dus wil je geen klanten aan de deur, bedenk dan eerst waar je je bedrijf vestigt.
Een post(bus)adres is niet genoeg, want daar kan een ontevreden klant niet persoonlijk zijn gelijk komen halen. De contactinformatie van de firma of als je persoonlijk handelt, van jezelf, moet bekend gemaakt worden op de website. Denk daarbij minimaal aan de volgende gegevens: adres, e-mail, eventueel faxnummer en het telefoonnummer, maar beter is de complete informatie zoals KvK nummer, bankrekeningnummer etc.

De stelregel die je zou kunnen hanteren is: hoe transparanter hoe beter.

2. Wijs op de wettelijke rechten

Als je klanten met name particulieren zijn, dan ben je verplicht om je klanten te wijzen op hun wettelijke rechten. Particulieren worden door de wetgever sterker beschermd, dan degenen die bedrijfsmatig opereren.
Bij het wijzen op de wettelijke rechten, moet je denken aan:

  • bestelde producten mogen geen verborgen kosten bevatten;
  • het is niet toegestaan om extra kosten in rekening te brengen voor het gebruik van creditcards;
  • een herinnering van het bestaan van de wettelijke waarborg dat de afgeleverde zaken aan de overeenkomst moeten beantwoorden. Zo maar iets anders mag een web shop niet leveren;
  • de verplichting om de goederen duidelijk te omschrijven. Dit moet dan gaan om een beschrijving zoals gebruikelijk is voor dergelijke goederen;
  • de herinnering aan het wettelijke recht van ontbinding van de overeenkomst, zonder opgaaf van redenen (!), binnen 14 dagen (ook voor telefoonabonnementen);
  • vermeld moet worden, dat de web shop bij retournering, de daarbij behorende verzendkosten en redelijke kosten van de web winkelier in rekening brengt bij de consument. Dat geldt natuurlijk alleen als dat recht ook daadwerkelijk bestaat in een specifiek geval;
  • het Is webwinkels niet toegestaan vakjes ‘vooraf aan te vinken’ waarbij bijvoorbeeld annuleringsverzekeringen worden afgesloten.

Worden dergelijke herinneringen ‘vergeten’ (want ze pakken natuurlijk niet gunstig uit voor de web winkelier), dan kan dat problemen opleveren.
Bijvoorbeeld, bij het vergeten van de herinnering aan het recht van ontbinding, wordt de termijn om de overeenkomst te ontbinden verlengd tot maximaal een jaar.
Bij het niet noemen dat de klant de kosten van het retourneren moet betalen, dan zal de web winkelier ze zelf moeten betalen.

3. Duidelijkheid over prijs en prijsopgave

De prijzen op de website moeten duidelijk zijn en niet voor discussie open staan. Zo is het niet toegestaan om prijzen te noemen waar uiteindelijk nog allerhande toeslagen bij worden gerekend op het moment dat de klant wil betalen. Is het niet mogelijk om een duidelijke prijs inclusief kosten te vermelden, dan moet in elk geval vermeld worden hoe die totaalprijs kan worden berekend.

Zijn er toch allerhande bijkomende kosten zonder dat de klant is geïnformeerd, dan is de klant die niet verschuldigd en kun je daar als web winkelier niet meer op rekenen.

4. Bestelproces op de website duidelijk maken

Klanten moeten kunnen weten wat hun rechten zijn. Ze moeten weten aan welke afspraken ze de web winkelier kunnen houden.
Daarom moet het op de website duidelijk zijn wat het bestelproces is, hoe er betaald kan worden, hoe er geleverd wordt en de termijn waarbinnen de klant de levering kan verwachten. Verstandig is het dan ook om de klanten gedurende het bestelproces op de hoogte te houden. Ook is handig om aan het einde van het bestelproces (vlak voor de betaling) nogmaals de belangrijkste punten van de overeenkomst aan te geven, zodat de klant ze kan controleren.

Aan het einde van het bestelproces moet duidelijk gemaakt worden dat de klant een overeenkomst aangaat én dat daar een betalingsverplichting aan vast hangt. Dat moet op ondubbelzinnige wijze. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruiken van een knop met: ‘bestelling met betalingsverplichting’. Alleen ‘Bestel!’ of ‘Ga verder’ is niet voldoende.

Beschrijf trouwens alles in duidelijke en begrijpelijke taal. Dus géén juridische ingewikkelde taal, maar woorden en zinnen die een gemiddelde consument snapt.

5. Helderheid over algemene voorwaarden

Als web winkelier moet je algemene voorwaarden hanteren. Over de inhoud hiervan gaat deze blog niet, dus daar kun je op een andere plek meer over lezen. Wel is het noodzakelijk, dat de klanten uitdrukkelijk akkoord gaan met de door jouw gehanteerde algemene voorwaarden. Benoem je niet dat er algemene voorwaarden gelden voor de bestelling, dan is een klant er ook niet aan te houden.

De algemene voorwaarden moeten gemakkelijk te vinden en in te zien zijn en moeten ook makkelijk op te slaan zijn. Dit geldt ook voor de technische manier van aanbieden. Aan te raden is om de algemene voorwaarden daarom in een gemakkelijk toegankelijk bestand en format op te slaan. Denk aan .doc, .docx, .pdf, .html (een gewone webpagina), of in .jpeg.

Tot slot

Ben je van plan om een website of een web shop op te zetten, lees deze vijf tips goed door en houd er rekening mee. Heb je al een website en/of een web shop, dan is het verstandig om de punten even langs te lopen om te zien of je overal aan voldoet.

Nog een laatste bonus tip: denk er aan, dat je bent nagegaan, dat foto’s of ander beeld dan wel schriftelijk materiaal wat je zelf gebruikt heb bij de opzet van je website of web shop, ook daadwerkelijk door jou vrij van rechten gebruikt mag worden. Je wilt geen (juridisch) gedoe over het gebruik van materiaal op je website of web shop. Dat is lastig en kan nog in de papieren lopen ook. Als illustratie hiervan: heb je een foto van een bevriend iemand op de site, vraag deze dan wel uitdrukkelijk of je deze foto mag gebruiken. Dit voorkomt later ellende.

Heb je vragen stel ze dan vooral hieronder. Heb je zelf tips, deel ze dan hieronder. Wil je benadert worden om samen door te lopen of je het goed hebt geregeld, laat het dan weten.

Schroom niet en deel dit blog in je eigen kring of via social media.

share

Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s